Het Sportvasten traject

Sportvasten is een trainingsmethode waarmee je de ‘metabole switch’ van suiker- naar vetverbranding gaat maken. Deze switch zorgt voor een gezonder gewicht, een betere conditie en meer vitaliteit. Het sportvastentraject is echter niet voor iedereen weggelegd. Naast een sterke mentale motivatie moet het lichaam ook klaar zijn om de switch te kunnen maken. Hieronder valt onder meer dat het lichaam niet ziek is en dat het in een voldoende conditie is om te kunnen trainen en het ombouwproces (van suiker- naar vetverbranding) aan te kunnen. Het sportvastentraject is dan ook altijd onder begeleiding van een professionele sportvastencoach of -therapeut en bestaat uit 3 fasen. De coach bepaalt samen met jou welke fasen voor jou van toepassing zijn.

 3 afbouwdagen 1 tot 3 vastendagen  4 tot 10 opbouwdagen

Prepare for the switch:
Voordat je een sportvastenkuur kunt doen, moeten je lichaam en geest voldoende voorbereid zijn. Om te kijken of je klaar bent voor een sportvastenkuur, kun je de geschiktheidstest doen. Door een aantal vragen te beantwoorden krijg je een goed beeld wat ervoor nodig is om te kunnen sportvasten en of je bereid bent dit te gaan doen. Als je er nog niet klaar voor bent, kun je contact opnemen met een sportvastencoach om je te helpen met de voorbereiding. Hij of zij kan je dan helpen het juiste conditieniveau te bereiken en hoe je om kunt gaan met eventuele ziekte of medicatie.

Belangrijk is in ieder geval dat je fysieke conditie goed genoeg is om 20 tot 30 minuten op een goede intensiteit te kunnen trainen, dat je niet ziek bent en dat je voldoende tijd en rust kunt nemen om de kuur uit te voeren. Zeker tijdens de vastendagen (1 tot 3 vastendagen per kuur) en de laatste afbouwdag is het verstandig zeer rustig aan te doen. Daarnaast is het belangrijk dat je lichaam voldoende voedingsstoffen (vitaminen, mineralen en eiwitten) binnen heeft om het ombouwproces (van suiker- naar vetverbranding) uit te kunnen voeren. Je coach kan dit bepalen en kan eventueel in overleg ‘Prepare for the Switch’-supplementen inzetten om je optimaal voor te bereiden.

Zodra je dan goed voorbereid bent, kun je gaan beginnen aan de daadwerkelijke Sportvastenkuur.


Make the switch: De Sportvastenkuur stimuleert het maken van de metabole switch door het toepassen van specifieke aanpassingen in je voeding in combinatie met sporten. Dit zorgt voor een gelijktijdige afname van de suikervoorraden in het lichaam en in je spieren, waardoor deze steeds meer moeten overgaan op het verbranden van vet. De speciaal ontwikkelde voedingssupplementen uit het startpakket zorgen voor de benodigde extra stimulans om de metabole switch snel en effectief te kunnen maken en leveren brandstof aan de hersenen zodat je intensief kunt sporten tijdens de vastendagen. Ook zorgt de suppletie ervoor dat je de kuur gemakkelijker kunt volhouden doordat het hongergevoel wordt onderdrukt. Daarnaast beschermt het je lichaam tegen spierafbraak.

Om te kunnen meten of je de metabole switch maakt tijdens de vastendagen, wordt tijdens de kuur gebruik gemaakt van urinetesten. Zo’n test bestaat uit een stripje dat door contact met wat urine gaat verkleuren. De mate van verkleuring geeft aan of en hoeveel je bent overgegaan op vetverbranding. Je coach kan met deze resultaten de kuur eventueel bijstellen voor het bereiken van een zo optimaal mogelijk effect. Dit kan zelfs betekenen dat je maar 2 dagen hoeft te vasten omdat je tijdens vastendag 2 al volledig switcht. Bedenk, Sportvasten is een indivueel trainingstraject, geen standaard schema en zeker geen dieet.

Na de Sportvastenkuur staat je lichaam, inclusief de spieren, in de vetverbrandingsstand. En het is deze vetverbrandingsstand die zo goed voor je is. Je bent afgeslankt als je te zwaar was (het huidige record staat op 11 kilogram in 10 dagen), je kunt beter sporten, sneller herstellen en voelt je fitter en vitaler. Je behoefte aan suiker zal ook sterk afgenomen zijn, gewoonweg door het feit dat het lichaam dit niet meer hoofdzakelijk als brandstof gebruikt.

Het is vanaf nu zaak om met simpele richtlijnen de metabolic switch te behouden.


Keep the switch: Tijdens de Sportvastenkuur heeft je lichaam de metabole switch gemaakt van suiker- naar vetverbranding. Na deSsportvastenkuur is het belangrijk zo lang mogelijk de metabole switch te beschermen en te voorkomen dat je terugvalt in de suikerstand. Een terugval zou kunnen betekenen dat je niet verder afvalt, of zelfs weer aankomt, en dat je gezondheid en vitaliteit verminderen. De basis voor het behouden van de switch is en blijft altijd regelmatig intensief sporten en een gematigd koolhydraatgebruik. Om je lichaam te helpen de metabole switch te behouden zijn verschillende producten, voedings- en trainingsrichtlijnen ontwikkeld.

Van je coach kun je de trainings- en voedingsrichtlijnen meekrijgen, die je helpen met het behouden van de metabole switch. Daarnaast zijn er verschillende mini-sportvastenkuren beschikbaar (van 1 dag en van 3 dagen), die je kunt gebruiken om de switch te behouden en te reactiveren. Dat is misschien nog wel het uniekste aan Sportvasten, heb je eenmaal een volledige switch ingetraind, dan kun je versneld je vetverbranding activeren. Ook zijn er verschillende voedingssupplementen die je hierbij kunnen helpen.

Sportvasten | sportvastenkuur.nl


www.sportvastenkuur.nl is onderdeel van Tim Personal Training en Coaching