Veelgestelde vragen tijdens de Sportvastenkuur

Vraag: Waarin is sportvasten verschillend van het 'Sonja Bakker dieet'?

Antwoord: Het Sonja Bakker dieet is een laag calorisch dieet welke het lichaam in de spaarstand zet. Er vindt geen metabole switch plaats en je blijft daarmee in de suikerstand staan. Dit betekent dat je na het volgen van een dieet van Sonja Bakker de rest van uw leven minder calorieën kunt nuttigen, anders komt het overgewicht weer terug of wordt je zelfs zwaarder. Wetenschappelijk onderzoek liet zien dat enkel mensen die bij Sonja Bakker ook gesport hebben, blijvend hun gewicht konden verlagen.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Als ik gewoon ga sporten, val ik dan niet net zoveel af als bij sportvasten?
Antwoord: Bij sportvasten vind er een veel grotere trainingsprikkel plaats om het lichaam een metabole switch te laten maken van suiker- naar vetverbranding. Staat het lichaam eenmaal in de vetverbrandingsstand, dan zal het sporten leiden tot veel meer vetverbruik en valt men harder af met dezelfde inspanning.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Tijdens de vastendagen mag ik bijna niets eten, krijg ik dan geen honger?
Antwoord: Nee, de hongergevoelens worden onderdrukt door het gebruik van de juiste voedingssupplementen.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Mijn vriendin heeft het sportvasten gedaan. Nu wil ik dit zelf gaan doen, zonder sportvasten coach en voedingssupplementen. Kan dat?

Antwoord: Het is onverstandig zonder begeleiding de sportvasten kuur te doen. Het sportvasten protocol wordt op basis van een persoonlijke bloedtest bij aanvang en urinetesten gedurende de kuur zelf bijgesteld. Gebeurt dit niet dan kunt je toch in de spaarstand terecht komen en kan de metabole switch uitblijven. De voedingssupplementen helpen bij de metabole switch, de vetverbranding, het wegnemen van hongergevoelens en het beschermen van het lichaam tegen eiwitafbraak (waaronder spierafbraak).
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Ik wil de sportvasten kuur doen maar in plaats van 3 vastendagen wil ik 6 vastendagen doen. Mag dit?

Antwoord: Als je meer dan 3 dagen gaat vasten, loopt je het risico op de spaarstand en afbraak van vitale eiwitten in de spieren, de lever en de organen. Het is dus onverstandig 6 dagen te vasten. Vasten gedurende 3 dagen is voldoende.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Ik moet volgende week de hele week werken en toch wil ik sportvasten. Kan dat?

Antwoord: Als je eenmaal een keer een sportvasten kuur hebt gedaan, ben je getraind in, en gewend aan Sportvasten. Doe je de Sportvastenkuur voor de eerste keer dan is het wenselijk om vrij te kunnen nemen, of rustiger aan te kunnen doen, als dat nodig is. Het is niet zo dat je niet kunt werken of dat je de hele dag op bed moet liggen, in tegendeel, je kunt prima functioneren. Het is echter niet verstandig om tijdens de Sportvastenkuur een gesprek met de notaris te plannen of autoritten van honderden kilometers te gaan maken.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Ik ben principieel tegen het gebruiken van voedingssupplementen. Kan ik ook sportvasten zonder?

Antwoord: Nee, sportvasten zonder specifieke supplementen is roofbouw plegen op uw lichaam.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Mijn therapeut heeft geen opleiding gedaan tot sportvasten coach, maar zegt dat hij mij wel kan begeleiden en ook de nodige supplementen heeft. Is het verantwoord bij deze therapeut een kuur te volgen?

Antwoord: De supplementen die nodig zijn bij de sportvasten kuur worden alleen verkocht aan gediplomeerde sportvasten coaches. Zowel aan de voedingssupplementen als de opleiding zijn jaren van ontwikkeling vooraf gegaan. Het is onverstandig om bij niet gediplomeerde therapeuten, zonder de juiste kennis en supplementen, te sportvasten. .
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor de sportvastenkuur?

Antwoord: Stuur een email naar info@sportvastenkuur.nl voor een checklist. Deze checklist vind je ook op www.sportvastenshop.nl.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Welke periode dient er minimaal tussen de kuren te zitten?

Antwoord: Tusssen twee kuren, dient minimaal één maand te zitten. Bij mini-kuren mag dit korter zijn, bijvoorbeeld een eendaagse minikuur per week of een driedaagse minikuur per 2 weken.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Onverzadigde vetten stimuleren de verbranding. Het verzadigde vet kokosolie is een zeer goede energiebron. Ik heb gelezen dat kokosolie niet als vet wordt opgeslagen. Hoe zit dit precies? Kan kokosvet een goede plek innemen in de periode na de Sportvastenkuur?

Antwoord:
Kokosvet zijn middellange vetzuren, die in de voeding in het algemeen voorkomen als onderdeel van Medium Chain Triglycerides (MCT’s). MCT's worden direct opgenomen in het bloed en als brandstof gebruikt door de lever. MCT's hebben geen carnitine nodig voor transport naar de mitochondrieën in de spieren en worden dus direct als brandstof verbuikt (snelle energie) en in mindere mate opgeslagen als vet. Kokosolie kan naast olijfolie prima ingezet worden in de periode na Sportvasten. Kokosolie kan onder hoge temperaturen verhit worden en leent zich daarom prima voor het bakken en braden van vlees en als boter-vervangen op brood. Voor wokken en salades gebruik je bijvoorkeur olijfolie.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Ik ben vegetariër, bevat de Sportvastenkuur dierlijke eiwitten?

Antwoord: De supplementen uit de kuur bevatten geen dierlijke eiwitten en dus is de kuur prima te volgen voor vegetariërs.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Vraag: Ik heb een hoge bloeddruk, kan ik Sportvasten?

Antwoord: Sportvasten is een manier om de bloeddruk te reguleren. Bloeddruk is een momentopname, meet daarom bij een verhoogde bloeddruk drie keer achter elkaar en neem hiervan het gemiddelde. Is de bloeddruk dan nog te hoog, meet dan 's morgens opnieuw of ga even bij de huisarts langs voor een bloeddruk meting. Een bloeddruk van 120/80 is normaal, voor ouderen is dit 140/90. Bij een systolische (boven)druk > 140 en/of een diastolische (onder)druk > 95 vraag de arts om toestemming voor het volgen van de sportvastenkuur. Indien je bloeddruk verlagende medicatie gebruikt dient je arts altijd toestemming te geven voor je start met Sportvasten. Wij zullen je in dat geval een document voor de behandelend arts toesturen.
------------------------------------------------------------------------------------------------

Sportvasten | sportvastenkuur.nl


www.sportvastenkuur.nl is onderdeel van Tim Personal Training en Coaching